Het college van B&W gaat met buurtbewoners verder om te kijken naar de aanpak van geluidoverlast langs de snelweg A28. Dat is de conclusie naar aanleiding van de zogenaamde Tussenbalans Geluidoverlast. Zowel Rijkswaterstaat als de provincie Gelderland willen niet meewerken aan de gewenste oplossing van de geluidoverlast.
Geluidoverlast langs A28
Het verkeer op de A28 levert al jaren geluidoverlast op in de woonwijken
Tweelingstad, Stadsweiden en Drielanden. Dit is in toenemende mate de beleving van de bewoners en zij hebben zich verenigd in drie buurtcomités. Om te komen tot een oplossing heeft de gemeente met bewoners, en Rijkswaterstaat met regelmaat overleg gehad.
Burgerinitiatief inwoners
Na een burgerinitiatief in 2011, gevolgd door en ronde tafelgesprek tussen bewoners en de gemeente, zijn diverse gesprekken geweest over mogelijk oplossingen voor de geluidoverlast. Dit heeft niet geleid tot een realistisch oplossing voor het probleem. De reden daarvoor was het ontbreken van financiële middelen. In de themabegroting van de gemeente is voorlopig € 2.000.000 vrijgemaakt voor het realiseren van geluidwerende maatregelen langs de A28.
Rol Rijkswaterstaat en provincie
De provincie heeft uiteindelijk zeer stellig aangegeven dat zij geen subsidie of lening verstrekt voor (akoestische) maatregelen langs rijkswegen. De provincie is niet verantwoordelijk voor de rijkswegen. Ook Rijkswaterstaat treft geen akoestische maatregelen die verder gaan dan wettelijk noodzakelijk. De geluidshinder langs de A28 in
Harderwijk voldoet volgens Rijkswaterstaat aan het wettelijke landelijke kader (de geluidproductieplafonds).
“Wij hebben zowel ambtelijk als bestuurlijk onze uiterste best gedaan om partijen in beweging te krijgen en om mee te werken aan een oplossing. Helaas heeft dit nog niet geleid tot de gewenste medewerking van Rijkswaterstaat en provincie aan een oplossing,"aldus een teleurgestelde wethouder Pieter Teeninga.
Tussenbalans geluidsproblematiek A28
De memo Tussenbalans geluidproblematiek A28 beschrijft deze problematiek, de route naar een oplossing en de stand van zaken van dit moment. Tot slot geeft de memo een mogelijke richting voor een vervolg aanpak. Het college komt tot een aantal aanbevelingen, zoals bij het Ministerie van Infrastructuur en Milieu aandringen op de hoogste prioriteit voor het vervangen schermen. Ook wil het college bij het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport er op aandringen maatregelen om de omgevingskwaliteit. Onderzocht wordt of de gemeente van de extra kosten voor hogere schermen kan financieren. Teeninga: “Maar we gaan eerst in overleg met de buurtcomités.”