Aftrap van jubileumjaar CCNV met mooie woorden en kado’s

Foto: HNN

Maandag 9 september was het dan zover. Het Christelijk College Nassau-Veluwe startte met de viering van het 100-jarig bestaan.

Eeuw lang

8 september 1919 startten 26 leerlingen op de Vischmarkt in de oude burgemeesterswoning aan hun hogere school periode. Het Christelijk Lyceum Harderwijk was ontstaan. Vooral door de inzet van een groep ouders. Het was in 1811 voor het laatst dat er in Harderwijk hoger onderwijs kon worden gevolgd. En nu, 100 jaar na die eerste schooldag op het Christelijk Lyceum, bestaat de school nog steeds als onderwijsinstelling. Om dat officieel in te luiden was er op maandag 9 september een receptie.

Organisatie

Om het feestjaar in goede banen te begeleiden zijn een hoop mensen nodig. Oud-docenten, oud-leerlingen, leden van het huidige docententeam, leerlingen van nu en het bestuur. Allemaal dragen ze dit jaar hun steentje bij of hebben ze juist al hun steentje bijgedragen. De vele taken die er vervuld moesten worden of nog gaan worden, vallen allemaal onder vleugels van Gert van Lunteren. “Ik ben bijzonder verheugd dat ik ben gevraagd tot projectleider van 100 jaar CCNV. Ik vind het als oud-leerling mooi dat ik hier aan kan bijdragen. Er volgen in het komende jaar, tot 5 juni 2020, een hoop activiteiten en dat doen we met een hoop oud-leerlingen en oud-medewerkers.” Rector Bakker deed daar nog een schepje bovenop: “Gert, je bent een super-projectleider voor het 100-jarig jubileum. We hebben daarom een beeld voor je laten maken. Van iets dat je zo mooi vindt. Je krijgt van ons de vis en de uil in brons gegoten.” Ook Jacco van Lunteren werd bedankt voor zijn inzet voor de film over het jubileumjaar en voor het opzetten van de musicals die dit jaar gespeeld gaan worden.Aftrap

Boek

Zo is er bijvoorbeeld een boek in elkaar gezet over de 100 jaar CCNV. In dit project kan maar één oud-docent de kar hebben getrokken. Liek Mulder (historicus), jarenlang docent geschiedenis op het CCNV, heeft dit met een clubje mensen tot een fantastisch object gemaakt. Het boek staat vol met anekdotes en wetenswaardigheden over de school. (Oud-)Medewerkers en (oud-)leerlingen zijn aan het woord gelaten en het boek vertelt de 100-jarige geschiedenis van de school. Elly Bakker, rector sinds 2013, is vooral erg trots op het boek: “Het laat zien dat in 100 jaar CCNV de basis eigenlijk altijd hetzelfde is gebleven. Alleen zijn sommige puntjes afhankelijk van de tijd waarin er geleefd werd. En daar zijn we Liek erg dankbaar voor.”

Hulp

Al 20 jaar niet meer werkzaam als docent gymnastiek, maar nog wel steeds enorm betrokken bij de school, is Piet de Wilde. “Mijn tijd hier was 1967-1999. Ik heb hier 32 jaar met veel plezier gewerkt.”

Is er veel veranderd in die 32 jaar dat u hier werkte? Nee, ik heb weinig verandering meegemaakt. Pas toen ik wegging, in ‘99/2000, toen kwam de grote verandering in het onderwijs waarbij de nadruk werd gelegd op veel van de lessen vastleggen in verslagen. Dat heeft gymnastiekonderwijs wel veranderd.

En nu? Bent u 20 jaar later nog steeds betrokken bij het CCNV? Jazeker, ik ben altijd wel een heel klein beetje betrokken gebleven bij de school. Het laatste jaar wat intensiever met de jubileumcommissie. Zo staat er een artikel van mij in het jubileumboek en ik zit bij de organisatie van het docentencafé tijdens de 2 reüniedagen.

Het docentencafé? In de gymzaal maken we een kroeg. Hier zitten oud-docenten gezellig in een soort stamkroeg-setting en kunnen oud-leerlingen ongedwongen hun docenten van toen praten.

Kick-off

De kick-off van het jubileumjaar startte dus maandag 9 september. 1 dag na de officiële jubileumdatum stonden docenten, aangekleed in kleding van allerlei periodes, de ongeveer 1400 leerlingen op te wachten. Heel toepasselijk op de plek waar de leerlingen vroeger ook naar binnen gingen. In 1922 gingen de deuren van de school aan de Stationslaan open. Elly Bakker: Dit was wel één van mijn wensen. Op de eerste schooldag in het jubileumjaar het carillon laten spelen en de leerlingen door de allereerste ingang van het gebouw naar binnen laten gaan. Wij stonden met een hele club docenten, verkleed in allerlei kledingstijlen uit oude tijden, ze op te wachten. Dit was echt heel leuk en soms zelfs wat onwennig. Hierna begonnen de lessen en was er een grote quiz voor hen georganiseerd. De klas die de meeste vragen goed wist te beantwoorden, gaat een dag naar Walibi Holland.”

Mijlpaal

Burgemeester Harm-Jan van Schaik was ook één van de genodigden. Samen met onderwijswethouder Marcel Companjen feliciteerde hij rector Bakker met het jubileum. “Namens het hele gemeentebestuur willen wij u feliciteren met deze fantastische mijlpaal. Wat ik vooral bijzonder vind, is dat de functie van het statige gebouw al die 100 jaar onderwijs is gebleven. En wat opvalt is dat de school springlevend is. Bestuurders, medewerkers, leerlingen en ouders dragen allemaal hun steentje bij in het kunnen blijven opleiden van mensen. Om die reden hebben wij besloten om een cadeau van de gemeente aan het CCNV te geven. Als er straks een goede plek is uitgekozen, wordt daar een jubileumboom geplaatst.”

Langst werkzame docent

Ook zochten we naar de docent die nog werkzaam is en momenteel het langst werkzaam is bij het CCNV. Dirk Korf is nog steeds docent wiskunde en Jacob Hettinga nog steeds docent Engels. Degene met de meeste dienstjaren is geschiedenisdocent Frank Vester. Dit jaar gaat hij zijn 40-jarige dienstverband in en daarmee mag hij in juni ook zijn ‘werkbare’ leven afsluiten. Hij gaat dan met pensioen.

Meneer Vester, vroeger was u één van de leraren die altijd met de trein naar school kwam. Dat doe ik nog steeds hoor. Ik kom iedere werkdag vanuit Amersfoort naar Harderwijk. En dat is altijd prima te doen.

Zijn er dingen die je bijblijven als je zo lang docent op een middelbare school bent? Ja zeker. Leerlingen onthouden gaat wat lastig, ik heb er door de jaren heen duizenden lesgegeven. Maar als ik in mijn agenda’s ga kijken thuis, kom ik iedereen tegen. Ik heb namelijk van ieder schooljaar mijn agenda’s bewaard.

Gaat u het missen? Iedere werkdag naar school om les te geven? Dat is een beetje dubbel. Aan de ene kant totaal niet. Want met pensioen gaan is echt wel een fijn vooruitzicht. Maar het contact dat je dagelijks met de leerlingen hebt, ga ik echt wel missen.

Is geschiedenisles niet heel erg saai? Altijd maar hetzelfde, want geschiedenis verandert natuurlijk niet. Geschiedenis verandert juist heel veel. Kijk, de basis blijft gelijk. Wat er 40 jaar geleden in de boeken stond over de Middeleeuwen, staat er nu ook nog in. Alleen de afgelopen 40 jaar zijn er natuurlijk ook heel veel dingen gebeurd die het bespreken waard zijn. Want geschiedenisles is ook gewoon actualiteiten bespreken. Dat doe ik bijvoorbeeld nu ook in cursussen voor ouders. Dat is ook leuk hoor, dan bespreek je toch weer op ene heel andere manier dezelfde actualiteiten.

Kunt u een paar noemenswaardige veranderingen noemen? Ik denk dat het vooral is dat leerlingen minder betrokken zijn bij de school. Vroeger had je UD, de schoolkrant, schooldisco’s en andere randzaken naast je lesuren.  En dat is eigenlijk allemaal steeds minder geworden.

Ook betrokken bij 100 jaar CCNV? Absoluut. Ik zit als medewerker in de reünie-commissie. Erg leuk om met z’n allen zo’n jaar te kunnen en mogen invullen. Heel anders dan in bijvoorbeeld ’89 of ’94. In ’89 gingen we met de hele school een dag naar de Flevohof en bij het 75-jarig bestaan waren de festiviteiten meer geconcentreerd in een veel kortere periode.

En straks na uw pensioen, blijft u dan nog betrokken bij het CCNV? Als we nu om ons heen kijken, lopen hier nog aardig wat oud-docenten rond. Meneer Arkema, meneer en mevrouw de Graaf, mevrouw de Smit en meneer de Wilde bijvoorbeeld. Dat zou zomaar kunnen. Wie weet. Ik vind het bijvoorbeeld wel heel leuk om de oudercursussen te geven.

CCNV-lied

Als afsluiter van de receptie werd het nieuwe CCNV-lied gespeeld en gezongen door oud-leerlinge Eva Hoogland. Het is een echte meezinger geworden en na 5 minuten zongen alle aanwezige het lied al mee.Aftrap

 

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen