Parkeergelegenheid vrachtwagens krijgt aandacht van Harderwijk Anders

Foto: ©Google Street View/Maximaal Sales

Vrachtwagens die langer zijn dan 12 meter mogen niet binnen de bebouwde kom worden geparkeerd. In Harderwijk zijn een aantal chauffeurs die dagelijks op zo’n vrachtwagen rijden en deze weleens in de buurt van hun huis moeten parkeren.

Parkeergelegenheid vrachtwagens

Harderwijk Anders heeft onlangs namens een chauffeur contact gehad met een ambtenaar en naar aanleiding daarvan stelt de fractie vragen aan het college. De partij vraagt met de rvagen aandacht voor een probleem waar meerdere plaatsgenoten (vrachtwagenchauffeurs die rijden voor een transportonderneming die niet in Harderwijk is gevestigd en in Harderwijk wonende eigen rijders) tegenaan lopen. Zij weten vaak niet waar zij hun wagen buiten werktijd op een veilige manier kunnen plaatsen. P8 is bijvoorbeeld een plek waar dit zou kunnen. Deze staat eigenlijk nooit vol. Alleen moeten chauffeurs hiervoor een vergunning aanvragen en die worden niet meer direct uitgegeven.

P8 Zonneweide

We hebben in Harderwijk sinds de aanleg van P8, op de voormalige plek van de visvereniging, ook een plek gecreëerd waar vrachtwagens in een, met hekwerk, afgesloten ruimte kunnen worden geparkeerd. Dat is een broodnodige zet gebleken, want om daar te mogen parkeren moet je ingeschreven staan en daar is inmiddels een wachtlijst voor. De fractie van Harderwijk Anders wil onder andere weten hoeveel vergunningen er verstrekt zijn voor P8 (overloopterrein Dolfinarium) en hoe groot die wachtlijst is. Er blijken op P8 ook regelmatig auto’s met aanhanger te staan. Deze voertuigcombinaties zouden ook op andere plekken kunnen parkeren.

Schriftelijke vragen

Namens een van de chauffeurs hebben we contact gehad met de ambtelijke organisatie. Mede naar aanleiding van dat contact willen wij graag inzicht in het volgende zaken krijgen:

  1. Hoeveel vergunningen voor vrachtwagen zijn er verstrekt voor parkeerplaats P8 Zonneweide?
  2. Hoeveel chauffeurs staan er op de wachtlijst?
  3. Als wij het goed hebben, worden er ook vergunningen verstrekt voor het parkeren van personenauto’s met een aanhanger. Zij zouden ook elders kunnen parkeren. Waarom komen zij niettemin in aanmerking voor een vergunning?
  4. Bedoelde parkeerplaats staat vrijwel nooit vol, ondanks het feit dat kennelijk het maximale aantal vergunningen is afgegeven. Is het denkbaar om met toepassing van het beginsel ‘first come, first serve’ meer vergunningen dan nu uit te geven?
  5. Blijft bedoelde parkeergelegenheid trouwens voor het parkeren van vrachtwagens beschikbaar nadat het terrein is overkapt en van zonnecollectoren is voorzien?
  6. Ziet u een rol voor uzelf weggelegd voor het vinden van een geschikte (en gratis) alternatieve parkeerplaats op moment dat deze Harderwijkse vrachtwagenchauffeurs niet op P8 terecht kunnen? Zo ja, welke?
  7. Is het op basis van de vigerende wet- en regelgeving mogelijk om aan deze chauffeurs een ontheffing te verlenen voor het parkeerverbod binnen de bebouwde kom? Zo ja, bent u bereid om deze mogelijkheid in overweging te nemen en om welke zones zou het daarbij kunnen gaan?

Meer nieuws

Voor meer nieuws kunt u Harderwijk Nieuws toevoegen op uw social media kanalen. Ook kunt u lid worden van onze nieuwsbrief. En kunt u ons via push-meldingen op uw beeldscherm krijgen. Ook voor regionaal nieuws kunt u terecht bij de buren. Nunspeet Nieuws en Apeldoorn Nieuws en Ermelo Nieuws. Adverteren kan natuurlijk ook! Adverteren op de meest gezochte Facebook-pagina voor Harderwijks Nieuws? Mail dan naar [email protected] of bel naar 06-42022831.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen