15000 likes/handtekeningen nodig voor intercity

10 aug 2016, 13:52 Nieuws
station harderwijk 10082016
De Facebook pagina Intercity Harderwijk wil 15000 likes behalen. Met dit aantal likes denken de bedenkers van de pagina een statement bij de NS af te kunnen geven. Namelijk dat Harderwijk een treinstation met intercitystops moet worden.
Verschillende lobbyprojecten zijn er in de afgelopen jaren al opgezet, allemaal zonder succes. De feiten op een rij.

15000

Den Haag en Arnhem vinden dat de NS moet beslissen of er een intercity-embleem op station Harderwijk moet worden geplakt. De NS vindt dit niet nodig. Teveel reizigers worden benadeeld door de wijziging. Het is niet alleen Harderwijk waar dan wat veranderd, maar ook de overstapstations Amersfoort en Zwolle zullen dan een wijziging in de dienstregeling gaan krijgen. Hierdoor zullen zo'n 15000 reizigers hinder ondervinden van het veranderen van station Harderwijk. Ten opzichte van de 4000 reizigers die er van zullen profiteren.

Duur

De aanpassingen aan de Hanzelijn zijn financieel zo groot dat de aanpassingen die nodig zijn voor het omturnen van station Harderwijk een te hoog kostenplaatje is voor de NS. Het project Hanzelijn zorgt voor een verbeterde bereikbaarheid van Kampen en Dronten.

Reizigers

Reizigersorganisatie Rover steunt de Harderwijkse voorstanders van een intercitystation. Omdat Harderwijk nu al een poort biedt naar Flevoland en in de toekomst een belangrijke aanvoerroute voor Airport Lelystad zal zijn, kunnen intercitystops eigenlijk niet uitblijven.

Nieuw station

Vanaf 16 september rijdt het verkeer via de nieuwe tunnelbak langs het station Harderwijk. Het vele wachten voor de spoorbomen is dan verleden tijd. Moderne fietsenstalling, ruime parkeerplaatsen, een functioneel busstation en een nieuwe stationshal met verkooppunten. Het nieuwe stationsgebied is er klaar voor.