Aanslagbiljet met alle belastingen gecombineerd is onderweg

Foto: ©Martin Weijmer All In One Fotografie

Aankomende week ontvangt u de WOZ-beschikking en de aanslag gemeentelijke belastingen. U ontvangt een gecombineerde aanslag voor de onroerende-zaakbelastingen en de gemeentelijke heffingen, zoals de afvalstoffenheffing, de rioolheffing, de hondenbelasting, de begraafplaatsrechten, de precariobelasting en de reclamebelasting. Op de aanslag ziet u wat de WOZ-waarde van uw woning is en welk bedrag u moet betalen. Als eigenaar van een woning bent u in Nederland verplicht daar (onroerende-zaak)belasting over te betalen.

Berichtenbox op MijnOverheid

Wilt u in het vervolg de aanslag digitaal ontvangen en niet meer per post, registreer u dan voor de Berichtenbox op www.mijn.overheid.nl Hiervoor heeft u DigiD nodig. Het digitaal ontvangen van de aanslag heeft een aantal voordelen. Het is overzichtelijk en veilig; alleen u kunt bij uw gegevens doordat u inlogt met uw DigiD. U kunt uw aanslagen en WOZ-beschikkingen altijd en overal inzien. Ook sparen we het milieu, omdat we minder papier gebruiken. Als er nieuwe berichten voor u zijn, ontvangt u automatisch een e-mail. Registreert u zich niet voor de Berichtenbox, dan blijft u de belastingaanslagen per post ontvangen.

Gebruikersbeschikking

Door een wetswijziging ontvangen ook de gebruikers van een woning een WOZ-beschikking, omdat de vastgestelde WOZ-waarde van belang is voor de vaststelling van de maximale huur.

Hoe wordt het bedrag dat u moet betalen bepaald?

Het bedrag dat u moet betalen aan onroerende zaakbelasting is afhankelijk van de waarde van uw huis. Deze waarde wordt door de gemeente jaarlijks vastgesteld. De beschikking die u in 2017 ontvangt gaat over de vastgestelde waarde op 1 januari 2016.

Hoe wordt de waarde van uw huis vastgesteld?

De WOZ waarde is een andere waarde dan het bedrag dat u ontvangt wanneer u uw huis verkoopt. De waarde van uw huis, die voor de WOZ beschikking geldt, wordt elk jaar opnieuw bepaald. Deze waarde is gebaseerd op bijvoorbeeld de ligging van uw woning, de perceeloppervlakte, het type woning en de staat van onderhoud. De gemiddelde verkoopwaarde van vergelijkbare woningen wordt meegenomen in de waardebepaling. Ook bekijkt een taxateur van Meerinzicht* websites van makelaars en luchtfoto’s. Soms gaat een taxateur ter plaatse kijken en bezoekt hij de woning. Op basis van al deze gegevens wordt de WOZ-waarde bepaald.

Wilt u controleren welke gegevens er voor uw woning gebruikt zijn? Raadpleeg dan de pagina Belastingen, daar kunt u met uw Digid als inlogcode een taxatieverslag opvragen of de aanslag inzien.

Huizenprijzen en de WOZ

De huizenprijzen in Harderwijk zijn het laatste jaar weer gestegen. De WOZ-waarde voor 2017 is bepaald rond de waardepeildatum 1 januari 2016. Het kan zijn dat de waarde van de huizen in uw omgeving of wijk gelijk blijven als gevolg van verkoopcijfers van soortgelijke woningen. Verwacht daarom niet te grote verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar.

WOZ-waarde te hoog?

Bent u het niet eens met de WOZ-beschikking of aanslag, bijvoorbeeld omdat er volgens u een fout is gemaakt, schrijf dan een bezwaarschrift. Uw gemotiveerde bezwaar tegen de beschikking en/of de aanslag moet u binnen zes weken na de dagtekening op het aanslagbiljet indienen bij de heffingsambtenaar van Meerinzicht, Postbus 149, 3840 AC Harderwijk. Wilt u eerst informatie of andere mededelingen doen aan de afdeling Belastingen, bel dan met de afdeling Belastingen: tel. 0341 411 911.

Kwijtschelding bij laag inkomen

Iedereen met een laag inkomen kan kwijtschelding aanvragen van de afvalstoffenheffing en de rioolheffing. Daarover is op de pagina Belastingen meer informatie beschikbaar. Daar vindt u ook een aanvraagformulier. Ontvangt u van de gemeente Harderwijk een uitkering op basis van de Participatiewet, dan scheldt de gemeente u deze heffingen automatisch kwijt en is een aanvraag niet nodig. U komt ook in aanmerking voor kwijtschelding als u uitsluitend AOW heeft, dus zonder een (aanvullend) pensioen en zonder eigen vermogen. In dat geval moet u wel zelf de kwijtschelding aanvragen. Het gaat al gauw om een bedrag van € 260 of meer. Ook voor ZZP’ers met een BBZ-uitkering (= besluit bijstandsverlening zelfstandigen) is het mogelijk een verzoek om kwijtschelding in te dienen.

Automatisch betalen voordeliger

De meeste Harderwijkers laten de aanslag automatisch in maandelijkse termijnen afschrijven van hun bankrekening. Voor 2017 gebeurt dat weer in tien maandelijkse termijnen, de eerste keer in maart. Automatische incasso is mogelijk bij een gecombineerde aanslag met een totaalbedrag van minimaal € 100 maar mag niet meer zijn dan € 10.000. Indien u nog niet per automatische incasso betaalt, vindt u bij uw aanslag een groene kaart om zich aan te melden. Uw voordelen: geen risico dat u vergeet op tijd te betalen (boete) en u betaalt gespreid over tien maanden.

Betaalprobleem van aanslagbiljet?

Heeft u een probleem met de tijdige betaling van de aanslag, neem dan – zo spoedig mogelijk – contact op met de invorderingsambtenaar, tel. 0341 411 911. Die zoekt dan samen met u naar een oplossing. U voorkomt daarmee ook (kosten voor) boetes en dwangbevelen.

Stijging OZB gematigd tot 1%

De waarde voor woningen in Harderwijk is in 2017 met 3,0 % gestegen. Desondanks stijgt de aanslag voor de OZB voor woningen slechts met gemiddeld 1%, de algemene landelijke kostenstijging (‘trend’). De gemeenteraad heeft besloten om, afgezien van de trend, geen verhoging door te voeren. De gestegen taxatiewaarde is daarom gecompenseerd met een lager tarief.

Meerinzicht

Meerinzicht is het samenwerkingsverband van de gemeenten Ermelo, Harderwijk en Zeewolde.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen