Harderwijk wil internationale trekpleister worden

Foto: ©HNN

Het college van B&W heeft ingestemd met het ‘Plan internationaal toerisme in Harderwijk versterken 2017, 2018’.

Internationale trekpleister

Met het plan moet Harderwijk een internationaal trekpleister worden voor toeristen uit met name de buurlanden. “Wij willen inzetten op een structurele groei van het internationaal toerisme. Dit doel wordt bereikt door Harderwijk lokaal, regionaal en nationaal weg te zetten als een sterk herkenbaar merk ”, aldus wethouder Christianne van der Wal.

Nederland is populair

Dat Nederland in trek is blijkt uit het bezoek uit buitenland. In 2015 hebben meer dan 15 miljoen buitenlandse meerdaagse toeristen Nederland bezocht. De meeste toeristen kwamen in 2015 uit Duitsland (4,3 miljoen), het Verenigd Koninkrijk en België (beide 2,0 miljoen). Het totale bezoek uit buitenland was bijna 1,1 miljoen meer dan in 2014.

De kracht van Harderwijk

Harderwijk is een toeristische trekpleister op de Veluwe en aan de Randmeren voor bezoekers vanuit binnen en buitenland. Naast het Dolfinarium heeft de stad veel meer te bieden, zoals de historische Hanzebinnenstad, uitgebreid aanbod aan horeca, diverse winkels, bioscoop, belangrijke haven aan de Randmeren, diverse recreatiemogelijkheden en veelzijdige evenementen en podiumkunsten. Vooral de historische binnenstad, rijk aan Hanze geschiedenis en gelegen aan het water, is een belangrijke trekpleister voor de buitenlandse bezoeker. Harderwijk is in 2017 een onderdeel van de verhaal van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ‘Mondriaan to Dutch Design (M2DD)’ en de Hanzelijn.

Bezoekers uit buurlanden

Het toeristisch bezoek aan Harderwijk is belangrijk voor de lokale economie. “We richten ons voornamelijk op de bezoekers van de buurlanden (Duitslands, België en Verenigd Koninkrijk). Harderwijk heeft veel te bieden. En op nationaal en internationaal niveau sluiten we aan bij grote campagnes die bij het karakter van Harderwijk passen. Dat doen we samen met onze marketingpartners Heerlijk Harderwijk, Visit Veluwe en Hanzestedenmarketing”, zegt de wethouder.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen