Bewoners Alberdingk Thijmlaan willen van racebaan-imago af

11 okt 2017, 21:32 Nieuws
informatieavond alberdingk thijmlaan stadsdennen w hnn
Bewoners Danny, Michael en William zijn gezamenlijk een actie gestart. Met de actie moet de verkeersveiligheid op de Alberdingk Thijmlaan verbeterd gaan worden. Wie sinds 2 weken over de Alberdingk Thijmlaan rijdt, wordt met matrixborden gewaarschuwd dat het geen racebaan is.

Wijkplatform Stadsdennen

De informatieavond die de 3 samen met het Wijkplatform Stadsdennen hebben georganiseerd, is de volgende stap. Dinsdagavond 10 oktober waren bewoners, geïnteresseerden en professionals uitgenodigd. “Het doel is om met bewoners, het wijkplatform en de professionals tot een mogelijke oplossing te komen,”
aldus bewoner Michael Kleeff. Bewoner Danny Higler pakt de presentatie op en geeft aan dat het irritatieniveau onder de bewoners erg hoog is. “Vooral het snelle verkeer stoort ons enorm. Wij hebben het idee dat dit komt door het meerdere verkeer. Omdat in 2010 de Vondellaan ontsluitingsweg af is gemaakt en de Alberdingk Thijmlaan deze functie heeft overgenomen, is er een stuk meer verkeer.” Ook het vrachtverkeer zorgt voor overlast. “De winkels worden tegenwoordig 3x per dag bevoorraad.”

Verkeersveiligheidplatform

De bewonersgroep heeft een deur-aan-deur-actie gehouden. 90% van de bewoners die zij bezochten is het eens met de constatering dat er wat gedaan moet worden. Dinsdagavond werden 86 handtekeningen overhandigd aan wethouder Jeroen de Jong. De wethouder gaf hierbij aan hoe de gemeente tegen de Alberdingk Thijmlaan aankijkt. “Als eerste wil ik jullie bedanken voor jullie inzet. In Harderwijk zijn 104 gevaarlijke punten. En alle 104 hebben we ze in kaart gebracht. Hier staat de Alberdingk Thijmlaan ook tussen. De aandacht die jullie als bewoners voor de straat hebben, is ook in het stadhuis niet onopgemerkt gebleven. Mede door de mail van de politie over de racebaan, is het een onderwerp van gesprek bij de burgemeester en de korpschef van de politie geweest,” aldus de Jong.

Wanneer en wat

“We moeten wel realistisch blijven. In wat kan en wanneer. Er zijn 3 zaken belangrijk in het proces. De handhaving, de infrastructuur en bewustwording. De tweede is een zaak van de gemeente. De eerste een beetje van de gemeente en de politie. We gaan de komende weken kijken hoe we hier vorm aan kunnen geven,”
geeft wethouder de Jong aan. De wethouder doet ook een toezegging: “We hebben binnen de gemeente het Verkeersveiligheidplatform. Hier zitten afgevaardigden van de politie, de fietsersbond, Veilig Verkeer Nederland en rijschoolhouders. De suggesties die vanavond worden gedaan, zal ik over een week of 4 met hen bespreken. De uitkomsten zal ik dan terugkoppelen naar het Wijkplatform en Danny, Michael en William.”

Ideeen en suggesties bewoners

De ideeën en suggesties zijn heel divers. Van het ophogen van de bestaande drempel. Frank Bouma, verkeerskundige bij de gemeente Harderwijk: “De hoogte van drempels zijn gekoppeld aan de snelheidslimiet. Een 30 kilometer-zone heeft hogere drempels dan een 50 kilometer-zone.” Dwarse parkeervakken. Een 30 kilometer-zone vanaf de Verkeersweg tot aan de Vondellaan. Een oversteekplatform voor fietsers en voetgangers. De groenstrook vervangen voor een fietspad. Bloembakken om de bijna rechte weg te onderbreken. Allemaal ideeën en suggesties die mee zullen worden genomen in het vervolgtraject.

"Hier laat je je kind niet graag alleen oversteken"

Het veilig oversteken-gevoel is bij een hoop ouders en hun kinderen ver te zoeken. Zo vertelt een vader uit de van Lennepstraat: “Mijn kinderen zitten op de Schakel. Naar de Schakel 2 (aan de Busken Huetlaan, red.) laat je je kind niet met een gerust gevoel alleen gaan. Ze moeten dan de Alberdingk Thijmlaan, of de Vondellaan, oversteken en dat geeft geen veilig gevoel.”
Frank Bouma, verkeerskundige bij de gemeente Harderwijk: “De Vondellaan-bocht is in 2010 zo gemaakt zodat de Alberdingk Thijmlaan een ontsluitingsweg is geworden.”
Ook Bouma doet een toezegging aan de aanwezigen. De gemeente gaat twee kanten op een meting uitvoeren en de resultaten terugkoppelen naar de bewonersgroep en het Wijkplatform.

In beeld bij politie

Agent Thijs Bakker, officier van dienst bij Politie Oost-Nederland: “Gezien de huidige cijfers heeft de Alberdingk Thijmlaan geen prioriteit bij de politie. Maar het gevoel en de veiligheid vinden wij in dit geval belangrijker dan de cijfers. Dus ik wil het combineren. Als bewoners zelf kentekens van hardrijders noteren en deze doorgeven aan de wijkboa, dan kunnen wij hierop stappen ondernemen. Dit betekent dat wij deze personen met een waarschuwing en een huisbezoek gaan vereren. Wij willen als politie ook graag de resultaten van de snelheidsmetingen ontvangen. Als er in de meetperiode op bepaalde tijdstippen structureel te hard wordt gereden, dan gaan wij laseren en actief controleren op snelheid.”