Geen centrummanagement meer voor Harderwijkse binnenstad

24 jan 2017, 18:58 Nieuws
img 0584
©Maximaal Sales
Vanaf vandaag stopt het College van Burgemeester en Wethouders de financiering van de stichting Centrummanagement. De stichting, mede op initiatief van de gemeente opgezet, is 5 jaar geleden gestart om de binnenstad krachtiger te maken.

Geen reclamebelasting

Het niet kunnen innen van reclamebelasting is de belangrijkste reden voor het stopzetten van Centrummanagement. Ondernemers uit de binnenstad hebben hier jaren tegen gestreden. Meermalen hebben de ondernemers een rechtszaak aangespannen en gewonnen. De activiteiten uit de pot van Centrummanagement worden voor het grootste deel betaald van de door de gemeente ontvangen reclamebelasting.

Reclameverordening onterecht

De gemeente verloor als eens een rechtszaak, aangespannen door de winkeliers, over de reclameverordening uit 2011. In 2014 verloor de gemeente definitief. Tegen de reclamebelasting 2013 hebben 50 van 275 ondernemers/winkeliers bezwaar gemaakt. Ook deze zaak moest de gemeente het onderspit delven. De rechtbank komt beide keren tot de conclusie dat gemeente winkeliers niet gelijk behandelt en er niet voldoende is gekeken naar de redelijkheid van belangen. Hoe de gemeente tot de tarieven voor de reclamebelasting komt, is ook onduidelijk.

Reclamebelasting pot voor activiteiten

Van de binnengehaalde reclamebelasting worden allemaal activiteiten georganiseerd. Soms met een promotioneel karakter, maar ook om Harderwijkers naar de stad te trekken. Centrummanagement zorgt ook voor de indeling en sfeer van de stad. Hoe dit besteed wordt, is voor sommige winkeliers een doorn in het oog. Zij vinden de manier waarop hun geld, de reclamebelasting, wordt uitgegeven. Verder vinden zij het onduidelijk als het gaat om de verdeling van het geld.

Contract eindigde 31/12

De overeenkomst tussen de gemeente en Centrummanagement eindigde afgelopen 31 december en zou weer met vier jaar gaan worden verlengd. Dat is nu van de baan. De gemeente wil verder met een nieuwe vorm van organisatie. Met de plannen van de Stad Als Podium, centrummanagement, Citymarketing en het adviesrapport over de binnenstad van BRO, heeft het College heel wat uit te zoeken. Vooral om dat de financiering van de nieuwe organisatie ook deels van de reclamebelasting gedaan zou moeten worden.