Harderwijks college kiest voor toeristenvervoer met treintjes vanaf P8

26 mrt , 5:59 Nieuws
zonder titel 915 x 518 px

Goed nieuws voor bezoekers van Harderwijk: het college heeft besloten hoe het toeristenvervoer vanaf parkeerterrein P8 Zonneweide naar de binnenstad eruit gaat zien. Er komt een elektrische toeristentrein die vanaf P8 via een vaste route naar de Boulevard rijdt. Daarmee wordt het centrum bereikbaar zonder dat bezoekers ver hoeven te lopen.

De keuze voor het toeristentreintje is het resultaat van uitgebreid onderzoek. Met deze beslissing wil de gemeente Harderwijk de verkeersdruk in het Waterfront beperken en bezoekers toch comfortabel vervoeren. De route en halteplaatsen zijn inmiddels vastgelegd. De gemeenteraad vergadert donderdagavond over dit voorstel.

Toeristenvervoer eerst nog langs raad

Het toeristenvervoer tussen parkeerterrein P8 en de binnenstad van Harderwijk wordt vanaf 2025 uitgevoerd met elektrisch aangedreven wegtreintjes. Deze zullen rijden via de Vuurtorenweg, Jan Krulkade en de Waterstadboulevard, met een halte op P8 en bij de Kiekmure – op de kruising van de Havendam en de Boulevard​.

Deze keuze is gemaakt na een uitgebreide variantenstudie. Daarin zijn ook andere vervoersmiddelen onderzocht, zoals een bus, kabelbaan of zelfrijdend voertuig. Maar die bleken minder geschikt of veel duurder. Het treintje scoorde het best op bereikbaarheid, comfort, duurzaamheid en kosten​.

De loopafstand vanaf P8 naar het Dolfinarium is zo’n 1,3 kilometer. Te ver voor gezinnen met kleine kinderen en buggy’s, zo bleek. Daarom is goed alternatief vervoer nodig. Het treintje rijdt maximaal 25 kilometer per uur en biedt per rit plaats aan circa 60 mensen​.

Kosten gedekt door parkeergeld

Het toeristenvervoer kost geld, maar de gemeente heeft ook daar een oplossing voor. De extra kosten (100.000 euro per jaar) worden in 2025 en 2026 betaald uit de bestemmingsreserve Parkeren Waterfront. Voor de lange termijn komt er een nieuwe structurele dekking​.

Om het vervoer deels te bekostigen, blijft de dagkaart voor parkeren verhoogd met 1 euro. Dat levert jaarlijks zo’n 50.000 euro extra op. Bezoekers betalen dus een klein beetje meer, maar krijgen daar wel comfortabel vervoer voor terug​.

De keuze voor een elektrisch treintje past bij de duurzaamheidsambities van de gemeente. Het zorgt ervoor dat het autoverkeer uit de binnenstad wordt gehouden en dat het nieuwe Waterfrontpark groen en rustig blijft. De halte bij de Kiekmure voorkomt bovendien overlast bij woningen​.

Belangrijk nieuws voor bezoekers en bewoners

De komst van het nieuwe toeristenvervoer is belangrijk nieuws voor zowel bezoekers als bewoners van Harderwijk. Bezoekers kunnen straks makkelijker parkeren en comfortabel naar het centrum reizen. Bewoners van Waterfront worden minder belast met verkeer en wachtrijen voor hun deur. Zodra de parkeergarage Jan Krulkade gereed is, naar verwachting in 2027, zal deze parkeerplek in de oplossing worden meegenomen.

Meer nieuws

Voor meer nieuws kunt u Harderwijk Nieuws toevoegen op uw social media kanalen. Ook kunt u lid worden van onze nieuwsbrief. En kunt u ons via push-meldingen op uw beeldscherm krijgen. Ook voor regionaal nieuws kunt u terecht bij de buren. Nunspeet Nieuws en Apeldoorn Nieuws en Ermelo Nieuws. Adverteren kan natuurlijk ook! Adverteren op de meest gezochte Facebook-pagina voor Harderwijks Nieuws? Mail dan naar [email protected] of bel naar 06–36454332. Heb je nieuws? Mail dan naar [email protected]. Je kunt de redactie bereiken via deze mail of bel naar 06-42022831.