De vergeten weg, column door Henny A.J. Kreeft

Foto: ©Google Street View/Maximaal Sales

De laatste jaren ga ik met het openbaar vervoer en hoef ik dus ook geen wegen en straten meer te onthouden. Ik moet gewoon alleen maar méér puzzelen hoe ik van punt A naar punt B kan komen. En dat valt ook niet altijd mee. Laatst moest ik van Stadsdennen naar Stadsweide buiten de normale OV-uren om. Een feestje kan ik je vertellen. 

Maar laatst zag ik toch weer een klein artikeltje in de lokale media over wegen. Wilco Bos van de Partij van de Arbeid gaat vragen stellen aan het college over het Harderwijkse wegenplan.

Wat wil nu het geval? De gemeente heeft een plan gemaakt van de verbetering van de straten en wegen in Harderwijk. En nu komt mijn eerste probleem, gaat dat document eens zoeken op de site van de gemeente Harderwijk.

Op de site van de gemeente kan je de link ‘Gemeentelijke organisatie’ vinden met daaronder de link ‘Beleid en Beleidsdocumenten’. Tot zover gelukt. Maar dan, er staan toch een partij documenten daar genoemd. Ga maar eens spitten. Volgende stuk heet Onderwerpen, waar documenten te vinden zijn per onderwerp. Ik ben dus maar eens gaan spitten bij ‘Ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer’. Maar dan heb je nog zo’n 25 documenten. Helaas kan je niet in de documenten kijken. Leve de openbaarheid en de nieuwe politiek. Men moet dus contact opnemen met de gemeente om een document op te vragen, pfff ….

Enfin, de PvdA had dus klachten gekregen over de Couperuslaan of zelf gezien en men heeft gekeken of dat de laan genoemd wordt in een van die vele documenten. Dat blijkt dus niet zo te zijn. De partij heeft een werkbezoek aan Stadsdennen gebracht en de problemen van de Couperuslaan eens bekeken. Fantastisch, moet vaker gebeuren. Er zijn nog wel wat straten te noemen, denk ik zo !

En dan de problemen. Wegprofiel zou te breed zijn voor een 30 km zone. Ja, dat gebeurt vaker, kijk maar eens naar de Vondellaan bijvoorbeeld. Het begin van deze weg was ook te breed, maar dat kan op een vrij simpele cq slimme manier aangepast worden. Echter, het probleem in de Vondellaan is niet opgelost. De zogenaamde 30 km zone is van het begin tot aan de Kiekmure. En dan is het afgelopen en kan het gas weer open. Hulde. Want dat gebeurt, een motor is de Kiekmure nog niet helemaal voorbij of de motor vliegt op het achterste wiel naar ‘Frankrijk’. En dat gebeurt niet één maal, maar regelmatig.

30-km? Ja, de juiste oplossing, maar dan wel voor de gehele weg.

Heer Bos heeft het over de slechte staat van de weg, veel scheuren in het asfalt. Geen probleem, beste Wilco. Bij de aanpassing naar een 30 km weg, verdwijnt het asfalt gewoon en komen er stenen, beter steentjes, voor in de plaats. Weg scheuren in het asfalt. Weg snelheid. Maar let wel op, dat de zone wel voor de gehele weg gaat gelden, anders blijft u problemen op die weg houden. Alleen het probleem wordt verlegd van de ene kant naar de andere kant.  En dan komen de motoren weer vliegend voorbij.

Sterkte in ieder geval. Ik blijf het volgen !

Henny A.J. Kreeft

Onafhankelijke Burger Journalistiek

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen