Het blijft behelpen met het OV

Foto: Heerlijk Harderwijk

Harderwijk en het openbaar vervoer hebben een slechte relatie. In eerste instantie verdween stadslijn 3 en iets later lijn 2 en alsof het niet op kon, werd lijn 1 een eenrichtings dienst, nog wel om het half uur. Echter dat verdween ook maar weer in 2021, toen de nieuwe regeling met nieuwe bussen werd ingevoerd. En toen dachten de mensen die afhankelijk waren van het OV, dat het eindelijk rustig zou worden. Nu niet dus ….

De ellende wordt nog groter en het is nog maar één stap naar het compleet verdwijnen van de stadsdienst Harderwijk.

Harderwijk zou blij moeten zijn, nieuwe regeling met nieuwe bussen, mooie witte bussen met mooie letters Rrrrr … maar het tegendeel is waar. Bij het ingaan van de nieuwe regeling was meteen duidelijk dat de helft van de route verviel, en wel op twee manieren, nl. de half-uur-regeling werd een uurregeling en de helft van de route verviel letterlijk. Daarnaast kwam naar buiten dat de chauffeurs het steeds moeilijker kregen, nauwelijks tijd hadden voor een kop koffie of het benodigde bezoekje aan het toilet.

Laatst ben ik er achter gekomen, ik moest weer eens met lijn 1, dat de route nog verder ingekort kon worden. Bij de opstaphalte Vondellaan was een vertraging van meer dan 5 minuten maar bij het station was die ruimschoots ingehaald, gewoon de korte route genomen. Maar wat bleek, toen ik er uit was gestapt op het station om een bus naar het ziekenhuis te zoeken, dat lijn 1 bij de halte station veranderde in 104 en langs het ziekenhuis kwam. Niets en niemand vertelt je wat of men kan het zien, alleen op de borden van de halte. En zo ging het ook weer terug.

En nu weer een artikel in De Stentor, de ellende is dus nog niet afgelopen. Dat wat ik meemaakte in mijn ‘route door Harderwijk’ schijnt dus nu de nieuwe route te gaan worden. De busonderneming is zo trots op haar bussen, dat er niets kapot mag gaan en daarom kunnen de nieuwe elektrische bussen niet meer over die hele grote heuvels in de straat, de zgn verkeersdrempels.

Nu zijn de verkeersdrempels juist aangelegd om de snelheid uit het eerste deel van de Vondellaan te halen – als je de route van lijn 1 bekijkt: het laatste deel van de Vondellaan – maar een bus kan daar echt niet over. Daarbij komt dan nog dat een bus op tijd moet rijden en door de regelmatige vertragingen zijn verkeersdrempels nu juist dingen die een nieuwe mooie witte bus niet kan gebruiken.

Dit houdt dus in dat de route nog korter wordt en blijft rijden via de tijdelijke oplossing of omleidingsroute, vanaf Frankrijk naar winkelcentrum Stadsdennen en dan via Alberdingk Thijmlaan en Verkeersweg naar het station. Alle vertragingen worden op die manier weggewerkt, iedereen weer tevreden, toch? Neen, natuurlijk niet. Ten eerste de mensen van verzorgingshuis De Aanleg en eerste stuk Vondellaan en natuurlijk de mensen aan de Alberdingk Thijmlaan. Deze laatste straat was net aangepast om de snelheid eruit te halen en nu gaat er zo’n knoeperd van een bus doorheen.

Het is te hopen dat de relatie tussen Harderwijk en OV niet uitdraait op een scheiding.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen