Niet de indeling, maar het rijgedrag is grootste probleem

Foto: Wijk Wittenhagen

Ruim 60 belangstellenden waren bij de informatieavond van Team Wittenhagen afgelopen donderdagavond in de Bethelkerk. De start van de verkeerscampagne voor de Wittenhagen. De ontsluitingsweg met dezelfde naam als de wijk.

Samen herinrichten

Een enquete is onlangs door het wijkteam verspreid en door 176 bewoners ingevuld. Er zijn snelheidsmetingen gehouden en een woordvoerder van VVN, Jan Hommes, legde wat over de visie van Veilig Verkeer Nederland uit. Hierna konden de belangstellenden in groepen hun ideeën en visies over de herinrichting in 2020met elkaar op papier zetten.

Interesse

Bram Oudejans, wijkmanager van de gemeente Harderwijk, vindt het mooi dat er zoveel interesse vanuit de wijk is: “Zonder de inzet van een aantal vrijwilligers is dit soort initiatieven niet mogelijk.” Voor 2020 staat een herinrichting van de Wittenhagen op de rol. Oudejans: “Dit is jullie kans om als inwoner echt wat in te kunnen brengen. Ik wil met jullie ideeën en plannen concreet mensen in het stadhuis kunnen laten zien wat er leeft. Als voorbeeld:  Dankzij inwoner van de wijk, Tim Bob van Scherrenburg, komt ter hoogte van de Evertsenlaan  een verhoogde voetgangersoversteekplaats.” De Wittenhagen is een wijkontsluitingsweg dat betekent dat verandering een hele hoop impact heeft op de omgeving. Oudejans: “Ik hoop dat deze avond een goede start voor een veilige wijk is.”

Resultaten

Er zijn meerdere locaties gebruikt voor een snelheidsmeting gebruikt. Jan Hommes: “De snelheid valt reuze mee. 92% houdt zich aan de snelheid. 85% rijdt 49 of lager. Op de locatie van andere meting was 97% en 85% rijdt 43 of lager.” Dorien van Maare: “Dat betekent dat er dus 550 auto’s per dag te hard rijden. En vlak voor de 30 km-zone zo’n 160 per dag. Dat klinkt toch even net iets meer.” Hommes geeft vervolgens een presentatie over oplossingen hoe situaties gewijzigd kunnen worden volgens VVN. “Dat is leuk al die oplossingen, maar daarmee gaan we het niet redden. Vooral bewustwording bij de gebruikers van de Wittenhagen, is belangrijk. Ik denk dat we daar te laat voor zijn,” aldus een bewoner die al 38 jaar aan de Wittenhagen woont. Oudejans: “We willen vanaf nu ook gaan starten met het veranderen van het gevoel en het gedrag van mensen. We hebben er dus tot 2020 de tijd voor.”

Verkeerswerkgroep

Er komt een verkeerswerkgroep met maximaal 10 deelnemers. Deze gaat de verkeercampagne opzetten en opvolgen. Ook de resultaten van de groepsgesprekken aan het einde van de avond zijn nemen zij mee.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen