Belparkeren kan vanaf 1 september ook in Harderwijk

18 aug 2017, 15:18 Gemeente
cellphone 1428177
Pixabay

Gemeente Harderwijk gaat het parkeeraanbod moderniseren. Vanaf 1 september 2017 maken wij betaald parkeren via de mobiele telefoon mogelijk. Het zogenaamde belparkeren. Het gaat om de plaatsen met vooraf betaald parkeren (P – locatie zonder slagboom).

Gastvrijer voor bezoekers

Vanaf 1 september kunnen automobilisten hun auto parkeren op deze plaatsen en gebruik maken van belparkeren. Ook op deze wijze van betaald parkeren wil de gemeente de dienstverlening aan bezoekers en daarmee de gastvrijheid nog meer verbeteren. Binnenkort informeren wij u over de start van het belparkeren.

Belparkeren

Vanaf 1 september 2017 maken wij betaald parkeren via de mobiele telefoon mogelijk. Het zogenaamde belparkeren. Met belparkeren betaalt u snel, veilig en alleen voor de exacte parkeertijd.

Wat is belparkeren?

Bij belparkeren is het niet nodig om bij de parkeerautomaat een parkeerkaartje te kopen. Alles gaat op basis van het kenteken. Er hoeft geen parkeerkaartje of kaart van de provider in uw auto te liggen. De parkeercontroleurs scannen het kenteken van uw auto en kunnen zo zien of u betaald hebt. Belparkeren kan met elk type mobiele telefoon en via elke telefoonprovider. Het maakt dus niet uit of u een abonnement of prepaid-kaart heeft.

Waar kunt u belparkeren?

Belparkeren is mogelijk op parkeerplaatsen en -terreinen waar u vooraf moet betalen voor parkeren. Dat zijn parkeerlocaties zonder slagbomen. Het gaat daarbij om de volgende locaties met de volgende parkeercodes:

  • P5 Boulevard 2017 - 38401 (max 3 uur)
  • P6 Boulevard 2017 (bestaand) - 38401
  • P3 Flevoweg - 38412
  • P20 Kerkplein - 38402 (max 3 uur)
  • P2 Lelykade - 38411
  • P18 Plantage - 38403
  • P13 Selhorstweg - 38413
  • P12 Smeepoortstraat - 38404 (max 3 uur)
  • P16 Vitringasingel - 38405
  • P10 Waltorenstraat - 38406 (max 1 uur)

Aanmelden bij provider

Om gebruik te kunnen maken van belparkeren, moet u zich eerst aanmelden bij een provider. In Harderwijk zijn dit:

U bent vrij om te kiezen uit één van deze providers. Sommige providers bieden ook een app aan.

Hoe werkt het?

Als u uw auto heeft geparkeerd en bent aangemeld bij een provider, belt u of sms’t u de locatiecode naar de provider. De locatiecode is een nummer van vijf cijfers en staat op de dichtstbijzijnde parkeerautomaat. Na het doorbellen of – sms-en van de locatiecode start de betaling van het parkeergeld direct.

Vertrek

Als u weer vertrekt, belt of sms’t u naar hetzelfde telefoonnummer om uw parkeertijd te beëindigen. De betaling van het parkeergeld stopt dan direct.

Biedt uw provider een app aan?

Dan kun zich ook daarmee de parkeertijd starten en beëindigen.

Wat gebeurt er als u vergeet af te melden?

Vergeet u na het parkeren om u af te melden bij uw provider, dan loopt uw parkeertijd door tot de maximaal toegestane parkeerduur of tot het moment dat u op die plaats niet meer zou hoeven te betalen. U kunt dit voorkomen door op uw persoonlijke pagina in te stellen dat uw provider u een herinnerings-sms stuurt.