Geheimhouding van persoonsgegevens: hoe u uw gegevens kunt beschermen

04 nov , 14:08 Gemeente
ontwerp zonder titel 2
In de Basisregistratie Personen (BRP) worden de persoonsgegevens van iedereen die in Nederland woont automatisch opgeslagen en gedeeld met diverse instanties. Overheidsinstellingen zoals de Belastingdienst gebruiken deze gegevens bijvoorbeeld om toeslagen en uitkeringen te berekenen. Wilt u niet dat anderen uw gegevens kunnen opvragen? Dan kunt u geheimhouding aanvragen bij de gemeente.

Waarom geheimhouding belangrijk kan zijn

In de BRP worden gegevens zoals uw adres, nationaliteit, en gegevens over uw gezin bewaard. Overheidsinstanties en andere organisaties ontvangen deze informatie automatisch voor hun wettelijke taken, zoals pensioenfondsen en zorgverzekeraars. Hoewel u deze verstrekking aan wettelijke instanties niet kunt tegenhouden, is er een mogelijkheid om derden – andere instanties of personen – de toegang tot uw gegevens te beperken. Dit kan door geheimhouding aan te vragen. Met geheimhouding voorkomt u dat derden zomaar uw gegevens opvragen, tenzij zij eerst uw toestemming krijgen.

Wanneer en voor wie geheimhouding geldt

Geheimhouding beschermt uw gegevens tegen derden die deze opvragen via de gemeente. Bijvoorbeeld advocaten of niet-commerciële organisaties kunnen soms om gegevens vragen. Bij commerciële partijen worden uw gegevens echter nooit gedeeld. Als u geheimhouding aanvraagt, voorkomt u dat deze derden uw gegevens ontvangen zonder uw toestemming. In het Privacyreglement BRP van de gemeente Harderwijk kunt u lezen welke instanties in sommige gevallen toch toegang kunnen krijgen. Wilt u meer controle over uw gegevens? Dan kan geheimhouding een goede optie zijn.

Hoe u geheimhouding aanvraagt en uw gegevens controleert

Om geheimhouding aan te vragen, kunt u een verzoek indienen bij de gemeente Harderwijk. Zo voorkomt u dat uw persoonsgegevens zonder uw toestemming aan derden worden verstrekt. Wilt u weten wie in het afgelopen jaar uw gegevens heeft ontvangen? U kunt hiervoor een overzicht aanvragen bij de gemeente of het zelf inzien via MijnOverheid met uw DigiD. Controleer regelmatig of de gegevens in de BRP juist zijn. Twijfelt u over de juistheid? Neem dan contact op met het Klant Contactcentrum van de gemeente Harderwijk via 0341 41 19 11.

Meer nieuws

Voor meer nieuws kunt u Harderwijk Nieuws toevoegen op uw social media kanalen. Ook kunt u lid worden van onze nieuwsbrief. En kunt u ons via push-meldingen op uw beeldscherm krijgen. Ook voor regionaal nieuws kunt u terecht bij de buren. Nunspeet Nieuws en Apeldoorn Nieuws en Ermelo Nieuws. Adverteren kan natuurlijk ook! Adverteren op de meest gezochte Facebook-pagina voor Harderwijks Nieuws? Mail dan naar [email protected] of bel naar 06–36454332.